Kā ekonomiski gatavot ēst

Ēst gatavošana mājās var būt vieta, kur varēsi ietaupīt naudu. Protams, tikai tāpēc, ka gatavo ēst mājās, nevis izvēlies doties uz restorānu vien nenozīmē, ka tas būs ekonomiski izdevīgāk. Arī mājās gatavojot ēst patiesībā vari iztērēt diezgan daudz naudas. Piemēram, ja esi iecienījis cepeškrāsnī gatavotus ēdienus (īpaši tad, ja tev ir elektriskā cepeškrāsns), tad labāk biežāk izvēlēties gatavot kaut ko citu, jo cepeškrāsns ir viena no tām ierīcēm, kuras patērē ļoti daudz elektroenerģijas. Tāpēc būtu jācenšas samazināt tās lietošana – ir taču tik daudz dažādu ēdienu un recepšu. Gatavojot ēst (arī iepērkoties) atceries, ka vienmēr liekas, ka apēdīsi ļoti daudz, kaut gan reāli apēdīsi daudz mazāk. Nevajag pagatavot pārāk daudz ēdiena, kuru pēc tam nevarēsi apēst (vai arī negribēsi ēst vienu un to pašu veselu nedēļu) un tas būs jāmet ārā. Labāk pagatavot mazāk, lai neizniekotu produktus. Protams, ir tādi ēdieni, kur ir grūti trāpīt ar pareizo daudzumu, taču ja vienreiz jau to gatavoji un sanāca ļoti daudz, tad pieraksti, lai nākamreiz zinātu, kas ir jāmaina, lai nesanāktu tik daudz. Lai nepārēstos un netaisītu pārāk lielas porcijas, var vienkārši iegādāties mazākus šķīvjus. Ja tev ir lieli šķīvji, tad loģiski, ka gribēsies uztaisīt tik daudz, lai pa visu šķīvi var skaisti salikt ēdienu (kuru pēc tam būs grūti apēst). Tāpēc, lai kontrolētu porciju apjomu vari vienkārši pamainīt šķīvjus. Lai saplānotu nedēļas ēdienkarti, vispirms aizej uz veikalu, kur vari noskatīt kādām precēm ir atlaide. Ja ir liela atlaide, piemēram, zivīm, tad izvēlies gatavot kādu zivju ēdienu, nevis cept gaļu. Biežāk izvēloties akcijas produktus pavisam noteikti var ietaupīt diezgan daudz naudas. Ja gadījies iegādāties (vai pagatavot) pārāk daudz produktu, tad nevajag tos uzreiz izmest (ja vien tie nav sabojājušies). Ja, piemēram, esi uzvārījusi ļoti daudz rīsus, bet negribi katru dienu turpmākās pāris dienas ēst vienkārši rīsus ar kaut ko, tad vari izdomāt kādu veidu, kā šos rīsus izmantot kādā citā ēdienā – piemēram, salātos vai zupā. Tās pašas zupas vai sautējumi ir ļoti laba ēdiena izvēle – to var pagatavot daudz, kā arī to var gan viegli uzsildīt, gan arī ēst 2 – 3 dienas. Šādi nebūs jāgatavo katru vakaru – tas ietaupīs arī gatavošanai izmantoto ūdeni, elektrību vai gāzi. Šāda veida ēdienu var arī ļoti vienkārši paņemt līdzi uz darbu – pusdienām. Iepērkoties domā ne tikai par atlaidēm, bet neaizmirsti arī par tādu lietu kā tirgus. Tur bieži vien var nopirkt dārzeņus un augļus par daudz mazākām cenām nekā lielveikalos. Arī kvalitāte ir daudz labāka – gatavotie ēdieni arī būs daudz garšīgāki. Neaizmirsti arī ik pa laikam pameklēt kādas jaunas receptes no lētām un izdevīgām sastāvdaļām. Vienu un to pašu zupu gan jau negribēsies ēst katru mēnesi – tāpēc atrodi kaut ko jaunu, lai pamainītu ēdienkarti. Ja atrodi kādu labu recepti, kurā tiek izmantota kāda dārga satāvdaļa, tu šo sastāvdaļu vari aizstāt ar kādu citu – lētāku sastāvdaļu. Piemēram, ja receptē ir gailenes vai baravikas, tad vari izvēlēties lētākas sēnes, piemēram, šampinjonus. Ēdiens gan garšos nedaudz savādāk, taču šādi var ne tikai ietaupīt naudu iegādājoties produktus, bet var arī dažādot savu ēdienkarti.